- Level Beginner
- Duration 2 hours
- Course by Coursera Project Network
-
Offered by
About
مشروع " مدفع الكرات " هو مشروع موجه للمطورين المبتدئين اللى عندهم معرفة بسيطة جدا بـ Unity وبلغة الـ C# فى المشروع ده اللى مدته تقريبا ساعة او اقل هتتعلم حاجات مهمة زى 1 - اعدادات يونيتى والنوافذ المهمة اللى فيه 2 - التحكم فى النظام الفيزيائى لـ Unity وتطبيقه على الاشياء 3 - انشاء نظام تحكم للعبة عن طريق الكود عشان نحقق ده هنفهم سوا الاول ايه هو النظام الفيزيائى بتاع يونيتى وازاى نتعامل معاه وهنعرف ايه هى العناصر اللازم الحاقها باى شئ فى Unity عشان يقدر يتعامل مع النظام الفيزيائى ده, هنعرف كمان عنصر مهم وبيستعمل فى معظم الالعاب المهمة زى لعبة AngryBirds وهو عنصر الـ Spring Joint, وهنتعلم كمان ازاى نتحكم فى اللعبة عن طريق التاتش ومن غير اى زراير خالص وهنعرف نوعين مهمين من احداثيات يونيتى وهما الـ World space والـ Screen space هنعرف الفرق بينهم, وكمان هنعرف ازاى نتحكم فى الحاجات دى كلها مش بس عن طريق Unity لكن كمان عن طريق الكود فى الـ C#. سواء كنت بادئ يونيتى من فترة صغيرة او لسة بتبدا خالص اؤكدلك انك هتعرف حاجات جديدة وفى اقل من ساعة هتتعلم مهارات مهمة هتفتحلك نوافذ وافكار جديدة عشان تصنع العاب تقدر تنافس بيها وتضيفها لرصيدكModules
رحلتك التعلمية
1
Assignment
- أختبر معلوماتك
10
Videos
- انشاء مشروع جديد وضبط اعداداته
- استكشاف النظام الفيزيائى
- استكشاف عنصر الـ SpringJoint
- نشاط تطبيقى
- ترجمة حركة الاصابع من الموبايل لداخل اللعبة
- الفرق بين الـ Screenspace والـ Worldspace
- تحريك الاجسام باستخدام حركة الاصابع على شاشة الموبايل
- دفع الكرة
- نشاط تطبيقى
- تحدى مجمع
3
Readings
- ملخص المشروع
- مراجع
- Key Takeaways
Auto Summary
Discover the fascinating world of game development with the course "Developing Games with Unity: Ball Cannon." This beginner-friendly course is ideal for those with a basic understanding of Unity and C#. Under the expert guidance of Coursera, you'll delve into essential aspects of Unity in a concise and engaging format, with the entire course taking just about an hour to complete. Throughout the course, you will learn to navigate Unity’s key settings and windows, master its physics system, and create game controls through coding. You’ll explore the crucial components required for integrating Unity’s physics into your projects, and gain hands-on experience with the Spring Joint—a critical element in many popular games like Angry Birds. Additionally, the course covers touch control implementation, spatial coordinates in Unity (including World space and Screen space), and how to manipulate these elements using C#. Whether you are just starting with Unity or looking to build on a small foundation, this course promises to equip you with new skills and ideas to elevate your game development journey. Available for free and tailored for beginners, this course offers a valuable opportunity to expand your capabilities and potentially create competitive, portfolio-worthy games in no time. Dive in and start developing your game creation skills today!

Mohamed Alaa